Online kunst kopen populairder dan ooit: toename van 72%

De online kunstverkoop nam in de eerste helft van 2021 toe met 72%, ten opzichte van 2020. Dat leverde in de eerste zes maanden van 2021 wereldwijd zo’n 5,8 miljard euro op. De verwachting is dat dit eind 2021 uit zal komen op 11,7 miljard euro. Dit blijkt uit het jaarlijkse Art Trade Report van Hiscox. Kunstkopers zijn online zekerder geworden: ze betalen steeds makkelijker een hogere prijs voor kunst. De gemiddelde online veilingprijs is in het afgelopen anderhalf jaar verdriedubbeld.

Het belangrijkste sociale medium voor kunstaankopen is, volgens 89% van de ondervraagde kunstplatforms, Instagram. Facebook is minder belangrijk geworden: in 2020 vond 78% van de kunstplatforms dit een belangrijk kanaal, nu is dat nog 68%. Vorig jaar was ruim de helft van de kunstkopers nog sceptisch bij het doen van een online kunstaankoop, maar van die onzekerheid is weinig meer te zien. Twijfelde vorig jaar nog 56% van de kopers over kunst kopen via een online platform, is dat nu gehalveerd naar 23%.

Online kunst aanschaffen genormaliseerd

56% van de online kunstkopers zegt dat de switch van fysieke naar digitale verkopen permanent zal zijn. Jeroen Opstelten, Manager Art & Private Client bij Hiscox: ‘We zien dat online kunstkopers wat tijd nodig hadden om de online kunstwereld te ontdekken: vorig jaar was er onder de kopers van kunst meer scepsis. Dit jaar zien we meer vertrouwen onder kopers; terecht vertrouwen wat mij betreft. Waar vorig jaar bleek dat meer reviews en prijstransparantie nodig waren om klanten vertrouwen te geven in online platforms, basis vereisten voor E-commerce, zie je bijvoorbeeld nu dat men dit minder als barrière ziet om online te kopen. De online kunstwereld is enorm gegroeid. En daarmee zijn de platforms ook verder geprofessionaliseerd.’

Live streamen van kunstveilingen

De online kunstwereld heeft grote ontwikkelingen doorgemaakt. Sociale media zijn cruciale kanalen geworden bij het kopen en verkopen van kunst. Opstelten: ‘We zien dat kunstplatforms deze kanalen en de mogelijkheden ontdekken: het afgelopen jaar is het live streamen van veilingen bijvoorbeeld ineens erg populair geworden. Er wordt door kunst- kopers én -verkopers geanticipeerd op de online ontwikkelingen.’

Meer informatie:

Download het Art Trade Report (PDF 8,7 MB) >