Het vergeten vinkje

Claim: het gegijzelde marketingbureau

Na een welbesteed weekeinde arriveert de DGA van een klein maar fijn marketingbureau op maandagochtend als eerste op kantoor. Terwijl haar computer opstart, maakt ze in de pantry haar eerste espresso. Ze gaat knallen, vandaag!

Maar als ze weer op haar werkplek zit, ziet ze dat het opstartscherm van haar pc er anders uitziet dan op vrijdagmiddag. Heel anders… Ze ziet een afbeelding van een grote sleutel in haar scherm. In de tekst eronder verzoekt een hacker haar vriendelijk doch dringend om een groot bedrag in crypto over te maken. Zo niet, dan blijven de systemen versleuteld.

De schade
€ 15.000

De bijzonderheden
Onze verzekerde neemt meteen contact op met haar systeembeheerder. Die probeert ook in te loggen en ziet dat ook hij weinig kan veranderen aan de gijzeling. Daarop belt ze met Hiscox.

Wij schakelen direct een incident responsteam in met de benodigde specialisten. Die maken een herstelplan, zodat het werk zo snel mogelijk kan worden hervat en het dataverlies minimaal is. Omdat het bureau persoonsgegevens verzamelt, wordt er ook aangifte gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Verder worden relaties, wiens gegevens mogelijk op straat komen te liggen, op de hoogte gesteld om zo de imagoschade tot een minimum te beperken.

Gelukkig beschikt het bedrijf over een recente back-up. Mede daardoor en de hulp van de specialisten is het bureau binnen 24 uur weer back in business.