CyberClear en thuiswerken: wat is gedekt?

In het algemeen geldt: gebruik van persoonlijke apparaten heeft geen gevolgen voor uw dekking. In de onderstaande situaties hoeft u ons dus niet te informeren:

  • De persoonlijke apparaten die voor werkdoeleinden worden gebruikt, hebben hetzelfde beveiligingsniveau als het netwerk van uw bedrijf. Dit geldt ook voor persoonlijke apparaten die verbinding maken met cloud-opslag, als dit vóór de invoering van het thuiswerkbeleid al het geval was. Weet u dit niet zeker? Controleer het dan bij uw IT-aanbieder of serviceprovider.
  • U hoeft ons ook niet te informeren als uw medewerkers via beveiligde remote-access-verbindingen toegang hebben tot bedrijfssystemen. Voorbeelden hiervan zijn een VPN (om verbinding te maken met bedrijfsdiensten zoals externe desktops, e-mail- en fileservers) en SaaS-resources (zoals Gsuite of Office 365). Ook hier geldt dat deze situatie al vóór de invoering van het coronabeleid het geval moet zijn geweest.
  • Gebruiken veel meer medewerkers dan voorheen zulke remote-verbindingen? Ook dan hoeft u ons niet op de hoogte te stellen, mits wederom dezelfde beveiligingsnormen gelden als voorheen.

Maar wat als u niet aan de bovenstaande voorwaarden kunt voldoen? Dan verzoeken we u om ons dit te laten weten. Vertel ons ook welke stappen u neemt om ervoor te zorgen dat persoonlijke apparaten alsnog veilig die voor werkdoeleinden kunnen worden gebruikt. Deze apparaten moeten uiteindelijk hetzelfde beveiligingsniveau krijgen als uw bedrijfsnetwerk. U kunt contact opnemen met uw adviseur of met Hiscox. Kijk in uw polis voor de contactgegevens.

Let op: verwerken uw medewerkers betaalkaartgegevens (PCI-gegevens) vanuit hun thuiswerksituatie? Ook dan vragen we u om ons dit te laten weten. Doe dit ook als zij hiervoor een zakelijk apparaat gebruiken.

Meer informatie over veilig thuiswerken leest u in de richtlijnen van ENISA, het agentschap voor cyberveiligheid van de Europese Unie en op onze eigen pagina met thuiswerktips.