Hiscox stuurt direct schade-experts naar slachtoffers Limburg

Hoewel Nederland de laatste jaren wel vaker door extreem weer is getroffen, gaat de zomer van 2021 de geschiedenisboeken in. De watersnood in Zuid-Limburg veroorzaakte naar schatting een kleine € 2 miljard aan directe schade. Ook relaties van Hiscox zijn getroffen, vertelt Claims Underwriter Marleen Hoogveld.

“De eerste melding kwam al direct op dinsdag 13 juli binnen”, weet Marleen. “In de dagen daarna volgden meer meldingen. Gezien de ongekende omstandigheden hebben we na elke melding direct schade-experts gestuurd, die ook meteen hulp van derden konden inschakelen. In een extreme situatie zoals deze hebben verzekerden immers al genoeg aan hun hoofd.”

Complex
Onder de getroffen relaties was ook een museum. “Daar was op de begane grond net een tentoonstelling met veel bruiklenen te zien”, zegt Marleen. “Hiscox heeft ook hier direct een expert ingeschakeld om te helpen bij het coördineren van de evacuatie.”

Ongeveer twintig werken van twee verschillende kunstenaars zijn door het water beschadigd. “Omdat het om bruiklenen gaat, zijn er verschillende partijen betrokken bij deze schade. Dat vergt veel onderzoek en is behoorlijk complex. Inmiddels is één van de schilderijen gerestaureerd. Wel doet de restaurator nog onderzoek naar de effecten van de waterschade op langere termijn.”

Drie miljoen liter
De meeste meldingen kwamen van particulieren. “Zo was bij één van onze verzekerden het souterrain ondergelopen”, vertelt Marleen. “Het water stond er over een oppervlakte van 200 vierkante meter bijna 1,80 hoog. Dat betekent dat er dus meer dan drie miljoen liter water moest worden weggepompt.”

Van een ander huis, waarin veel hoogwaardige domotica was geïnstalleerd, is het nog de vraag in hoeverre die techniek is beschadigd. “Groot voordeel is dat onze schade-experts vrijwel direct ter plaatse waren en meteen droogapparatuur hebben laten komen. Daardoor is de kans dat de schade meevalt een stuk groter. Korte tijd later was er trouwens nergens meer droogapparatuur te krijgen in Nederland...”

Geen claim
“Wat mij verder bijblijft, is dat sommige relaties wel een schademelding hebben gedaan, maar uiteindelijk geen claim hebben ingediend”, zegt Marleen nog. “Zij vonden dat hun schade meeviel en dat ze die best zelf konden dragen. Wij moesten ons maar concentreren op de schrijnende gevallen, zeiden ze. Het is mooi dat mensen zo kunnen reageren!”