‘Je werk moet aansluiten bij je eigen ontwikkeling’

Hij studeerde eerst Human Resources en daarna Filosofie en Religie. Toch werkt Jesle Onderstal inmiddels al bijna elf jaar in de verzekeringswereld. Een vreemde speling van het lot? “Welnee, ik ben gewoon geïnteresseerd in de mens achter de mens én wat hem of haar beweegt. Of het nou de buurman, een werknemer of een klant is.”

Na zijn studie trok Jesle de wereld in en woonde en werkte twee jaar in India en Nieuw-Zeeland. “Terug in Nederland kon ik door mijn gebrek aan werkervaring geen geschikte baan vinden in mijn eigen vakgebied. Dus besloot ik als manager in de horeca aan de slag te gaan. Daarnaast werkte ik als trainer-coach persoonlijke ontwikkeling.”

Via Independer naar Paardekooper
Met de financiële crisis raakte ook de horeca in een dip. Jesle verbreedde zijn horizon en kwam in 2010 bij Independer terecht. “Dat was toen nog een relatief jonge, pionierende organisatie waar de klant centraal stond”, vertelt hij. “Maar na een jaar of vier wilde ik meer dan alleen standaardoplossingen aanbieden. Zo ben ik bij Paardekooper Private Insurance terechtgekomen, waar ik ruim zes jaar als senior accountmanager heb gewerkt.”

Private Client Desk
Net als bij Hiscox trof hij daar klanten uit een bijzonder segment en met bijzondere bezittingen. Voor Paardekooper zette hij onder andere een Private Client Desk op, een uniek bedieningsconcept voor family offices. Jesle: “In de praktijk leveren die vaak maatwerk op het gebied van onder andere fiscaliteit en estate planning. Maar dat doen ze meestal niet voor het verzekeren van de bezittingen van hun clientèle. Door ons concept is daarin bij meerdere family offices verandering gekomen en is Paardekooper preferred supplier geworden voor hun klanten.”

Aansluiting
Zelf stelt Jesle zich eens in de zoveel tijd de vraag of zijn functie nog wel aansluit bij zijn eigen ontwikkeling. “Paardekooper is een fijn bedrijf, maar ik zat daar inmiddels tegen mijn plafond. Toen ik zag dat Hiscox een vacature voor een Underwriter Art & Private Client had, heb ik Jeroen Opstelten meteen gebeld. De rest is geschiedenis.”

Andere schaalgrootte
Natuurlijk vindt hij het jammer dat hij vooralsnog vanuit huis moet werken. “Je leert het dna en de cultuur van een bedrijf het beste kennen als je bij elkaar op kantoor zit, meeluistert en ervaart wat er allemaal om je heen gebeurt. Maar gelukkig ken ik de producten én het team van Hiscox al jaren. Dat scheelt. Waar ik in het begin aan moest wennen is dat Hiscox een andere schaalgrootte heeft, wat de organisatie en structuur complexer maakt.’’

Kennis verdiepen
Zijn ambities voor de toekomst? “Ik kan hier de komende tijd wel vooruit”, zegt Jesle lachend. “Hiscox groeit hard en dat biedt ook in de toekomst vast tal van kansen en uitdagingen. Daarnaast wil ik mijn kennis verdiepen, dus overweeg ik verzekeringskunde te gaan studeren. Dat zou me nog meer leren over de technische kanten van het vak, zoals bijvoorbeeld productopbouw en actuariaat.”