Online kunstverkoop in de lift, maar 4 op de 9 kopers blijft sceptisch

Waar in 2020 een flinke stijging plaatsvond in het online kopen van kunst, blijven kunstkopers huiverig; 46% van de kunstkopers geeft aan onzeker te zijn over het doen van een online kunstaankoop. De helft van de kunstkopers is bang om een namaak- of nepwerk te kopen. Reviews, verzekeringen en een goed retourbeleid kan de drempel voor een online kunstaankoop verlagen. Dit blijkt uit het Fine Art Report 2020 van Hiscox, gebaseerd op onderzoek onder 552 kunstkopers en 70 kunstplatforms.

Ook de kunstsector zag zich afgelopen jaar gedwongen om online te gaan vanwege COVID-19. Dat blijkt nog niet altijd gemakkelijk. Het niet fysiek kunnen bekijken van een werk werpt bijvoorbeeld voor driekwart van de kunstkopers een drempel op om kunst online aan te schaffen. Ook zijn kunstkopers niet zeker over de staat van het werk (67%) en kunnen de kwaliteit en waarde van het werk moeilijk inschatten (59%). Jeroen Opstelten, manager Art & Private Client bij Hiscox: ‘Kunsthandelaars proberen hier een oplossing voor te bieden. Zo wordt er door kunstplatforms geëxperimenteerd met virtual- en augmented reality, om ervoor te zorgen dat kopers beter weten wat ze kopen.’ Deze technologische ontwikkelingen worden goed ontvangen: meer dan de helft van de kunstverzamelaars denk dat dit grote impact heeft op de ervaring van een online kunstaankoop.

Overtuigd door ervaringen van anderen
Het horen van positieve verhalen over een platform dat online kunst aanbiedt, is erg belangrijk. Bijna een kwart van de kopers geeft aan af te haken als ze ook maar één negatief artikel vinden over een platform. ‘Het lezen van positieve ervaringen van anderen zorgt voor zekerheid: als anderen bijvoorbeeld schrijven over het overeenkomen van de foto’s online en het echte werk, zorgt dit voor meer vertrouwen in een aanbieder. Wanneer je online kunst verkoopt: vraag kopers een review achter te laten.’ aldus, Opstelten.

Service is key
Verzendkosten en retourbeleid spelen ook nog een grote rol voor kopers: een meerderheid van de kunstkopers (56%) heeft online nog geen kunstwerk aangeschaft omdat er geen mogelijkheid tot retourneren lijkt te zijn. Slechts de helft van de platforms biedt een mogelijkheid tot retourneren aan. Ook speelt duidelijkheid over verzendmethoden- en kosten een grote rol voor nieuwe online kopers. Hier kan 40% van de platforms nog winst behalen. Gratis verzending zou 70% van de kopers over de online streep trekken. Door 10% van de platforms wordt dit daadwerkelijk aangeboden.

 

Meer lezen?

Download het Art Trade Report >