AI

Het gebruik van AI op de werkvloer

Artificial Intelligence (AI) wordt steeds gebruikelijker. AI kan helpen op het gebied van klantenservice in de vorm van chatbots, of bij het verzamelen van data doormiddel van scraping tools. Hoe kan uw bedrijf op een veilige manier AI gebruiken? 

AI is een tool waarbij algoritmes via commando’s taken kunnen uitvoeren en leren van eerder gegeven commando’s. Deze digitale middelen -die bekend zijn onder namen zoals ChatGPT, CapCut en AIWebScraper- kunnen breed worden ingezet in verschillende industrieën als ondersteuning van functies. Een digitale assistent die simpelere taken, of voorbereidend werk voor u doet. Wij hebben vijf taken voor u op een rij gezet waarbij AI binnen uw bedrijf gebruikt kan worden, maar attenderen u ook graag op een aantal risico’s.

1. Hulp en versnelling bij data collectie en verwerking
AI Data Extraction Platforms zijn AI-modules die speciaal ontworpen zijn om grootschalig data te verzamelen en te verwerken. Ze kunnen ingezet worden voor openbare, online data in de vorm van scraping, maar ook voor het verwerken van data in interne databases. Deze modules zijn over het algemeen sneller dan wanneer u het door mensen laat uitvoeren, en daarnaast kunnen ze breder ingezet worden door meer geïmplementeerde talen. Dit laatste maakt het voor AI platformen mogelijk om van meer websites data te verzamelen dan uw collega’s, die gemiddeld minder talen spreken dan een robot.

AI-data tools hebben als nadeel dat wanneer ze worden ingezet voor het verzamelen van gegevens, het niet altijd transparant is waar deze data vandaan komt. Of waarom interpretaties van cijfers of trends gemaakt zijn, en hoe u die onderbouwt. U heeft de informatie immers niet zelf geïnterpreteerd of geanalyseerd.

2. Ondersteuning bij het verzamelen van informatie voor teksten
AI Text Generators zijn op vele vlakken in te zetten, waaronder binnen marketing, SEO en copywriting. Met één opdracht heeft u toegang tot alle informatie op het internet, en kunt u deze tot een tekst laten verwerken. Deze research en het schrijven door een bot gaan sneller dan bij mensenwerk, maar bots zijn minder nauwkeurig op taaltrends en fouten. AI is dus een ondersteunende tool, te gebruiken voor het verzamelen en de eerste herschrijving van complexe informatie. Schrijvende collega’s kunnen zo tijd besparen en sneller teksten, nieuwsbrieven en meer genereren.

Pas op wanneer u van plan bent uw hele website met AI-gegenereerde teksten te vullen. Zoekmachines als Google en Bing hebben aangekondigd websites vol AI-teksten niet meer te indexeren. Door overmatig gebruik van AI kunt u dus uw positie in belangrijke zoekmachines verliezen waardoor potentiële klanten u niet meer vinden. Daarnaast is bij AI-gegenereerde teksten zelden te achterhalen waar de informatie vandaan komt, en of deze feitelijk correct is. 

3. Chatbots helpen uw klantenservice
Chatbots met AI-ondersteuning versterken Customer Service en Care teams inmiddels op grote schaal. Doormiddel van een goede user interface kunnen deze modules vaak een groot deel van de online gestelde vragen via chatsystemen beantwoorden en klanten verder helpen. Zo neemt de druk op het menselijke klantenserviceteam af, en kunnen deze collega’s zich toeleggen op het helpen van klanten met complexere vragen of op telefoonlijnen.

Laat chatbots geen gevoelige informatie van klanten verwerken. Chatbots slaan gegevens op, waardoor ze bij een datalek ook een risico vormen. 

4. Ondersteuning bij het schrijven van een basis-code in HTML, Javascript en meer
AI-modules zijn ook in staat om code te schrijven. In HTML, Javascript, Python en meer. Net als bij tekstgeneratoren zijn er geen modules die in staat zijn gehele, foutloze codes op te leveren en websites te bouwen, maar ze kunnen wel de grote stukken uitvoeren en zo het werk makkelijker en sneller maken. 

AI-modules leren van elkaar, en van de commando’s die hen gegeven worden. Wanneer u modules gebruikt die via een online interface leren van externe factoren is er het risico dat iemand hier misbruik van maakt. Zo kan een systeem met AI-gegenereerde code kwetsbaarder zijn voor hacks, virussen of bugs. Zorg altijd voor uw eigen digitale bescherming.

5. Het oppoetsen van foto-, geluid- en videobestanden
Snel oneffenheden in foto’s wegpoetsen, geluid beter synchroniseren of een achtergrond aanpassen. Door AI-modules is dit makkelijker dan ooit, en daarom heeft Adobe inmiddels een eigen versie ingevoerd in hun nieuwste Creative Cloud-applicaties. Professionele fotografen en filmmakers kunnen op deze manier meer met bekende tools. Ook digital artists zien veel mogelijkheden in het gebruik van AI-gegenereerd beeld.

Het is inmiddels mogelijk hele beelden te ontwikkelen met goed uitgeschreven commando’s in openbaar beschikbare AI tools. Hier zijn echter de eerste rechtszaken rond auteursrecht over gaande, en de discussie rond deep fake - waarbij de gelijkenis van mensen wordt gebruikt in combinatie met AI om foto’s en video’s te creëren waar de persoon in beeld geen weet van heeft. Wees u bewust van de wettelijke beperkingen van dit gebruik en gebruik hiervoor geen gratis tools.

De valkuilen van AI
Artificial Intelligence heeft veel toegevoegde waarde voor onder andere e-commerce, marketing en developers. Maar er zitten ook risico’s aan. Zo ondervinden werknemers bij het gebruik van AI als tool binnen het bedrijf vaak het gevoel van gebrek aan transparantie. Van datamodules is onbekend waarom bepaalde interpretaties gedaan worden. Bij teksten is het niet altijd controleerbaar of informatie feitelijk correct is. En er zijn dus vragen over inbraak op auteursrecht. 

Daarnaast zijn de meeste AI-tools verbonden met het internet, wat zorgt dat ze beschikking hebben tot meer informatie, maar wat ze ook gevoelig maakt voor digitale inbraak. Met tools die u online gebruikt, is ook niet altijd bekend wat er met ingevoerde data of gegeven commando’s en de output gebeurt. Daarom wordt afgeraden om gevoelige informatie in te voeren in dergelijke generatoren. 
Wanneer u iets niet zou delen op social media, is het ook niet verstandig om dit via een AI-tool te doen. 

Bespreek de bovengenoemde tips intern, maar ook met uw klanten. Zo kunt u voor hen de risico’s in kaart brengen die verbonden zijn aan AI en controleren of uw klanten goed zijn verzekerd, bijvoorbeeld tegen beroepsaansprakelijkheid en cyberrisico's.